Tips en trucs

  • Houd je in de dorpen aan de maximum snelheid en rijdt in een hogere versnelling. Hierdoor ontstaat geen of minder overlast. Voorkom daarmee het afsluiten van wegen voor motorfietsen.
  • Controleer minimaal 1 keer per 2 weken de bandenspanning, alleen als men er van overtuigd is dat alles in orde is bestaat er een vertrouwensrelatie tussen de bestuurder en de motor.
  • De wegen, ook je rijstijl, zijn anders in het buitenland. Banden slijten daardoor harder, hetzelfde voor remblokken. Als je band “gevoelsmatig” nog 1000km heeft, kan het na 1 dag al op zijn.
  • Voor de eerste keer in de bergen? Naar boven gaat eigenlijk alles vanzelf goed, naar beneden niet. Je moet eerder of harder remmen anders is je bochtsnelheid te hoog.
  • In een haarspeldbocht naar rechts kan je niet stoppen. Je ene been zal te kort zijn en je valt onherroepelijk.
  • Een dubbele vangrails, borden met waarschuwingen. Oppassen geblazen dit soort maatregelen is “met bloed geschreven”.
  • Je motor parkeren op hellend terrein? Zo neerzetten dat je vooruit weer weg kan rijden. Op jiffystand, dan de eerste versnelling inschakelen (rolt de motor niet weg).
  • In een groep rijden, afstand houden. Spreek met elkaar tussenpunten in een reis af om indien nodig weer opnieuw te kunnen verzamelen. Laat je niet “opfokken”, rij niet sneller dan je zelf vertrouwd.
  • Gebruik grote spijkers (12 tot 15cm) als haringen voor je tent in het buitenland.
  • Gebruik veiligheid bouwlaarzen met voering als motorlaarzen (bijvoorbeeld van Atlas). Niet hip, niet flitsend, maar echt waterdicht, warm en voordelig.
  • Ander pak kopen? Neem als het kan een broek waarvan de pijpen OVER de laarzen gaan.